De ontmoeting (en alvast wat foto's!!) - Reisverslag uit Zhengzhou, China van Tim Ossenblok - WaarBenJij.nu De ontmoeting (en alvast wat foto's!!) - Reisverslag uit Zhengzhou, China van Tim Ossenblok - WaarBenJij.nu

De ontmoeting (en alvast wat foto's!!)

Door: Marcel

Blijf op de hoogte en volg Tim

12 Mei 2014 | China, Zhengzhou

WAUW, lieve familie, vrienden en verder iedereen die het leest. WAUW, WAUW, WAUW!

Vol trots schrijf ik dit verslag over de ontmoeting met Tim.
Tim, wat ben je mooi, lief, vrolijk en nog zo klein! Je ligt nu naast me te slapen. Aan mijn andere zijde ligt Ben. Wat een rijkdom! Ik kan maar amper omschrijven hoe gelukkig we zijn.

7.45 ging de wekker. Ik was al een tijdje wakker, Ben en Janneke sliepen nog. Even snoozen en pas om 8.15 maakte ik Ben wakker. Lichtjes de gordijnen open om het bewijs te zien dat de grote dag nu echt begonnen was. Ben maakte mama wakker. Janneke had heel slecht geslapen, ze was de avond ervoor goed misselijk geworden en heeft 's nachts een paar keer moeten rennen. 's Ochtends eigenlijk nog steeds niet top, maar het ergste had ze achter de rug.

Na een licht ontbijt stond onze gids Tao Qi al klaar om ons mee te nemen naar onze zoon. Een kort ritje verder kwamen we aan op de zelfde locatie (Civil Affairs) waar we ruim 2 jaar geleden Ben hadden opgehaald. Ik kon net voor aankomst Erwin en Sarah aanwijzen dat we er waren, bij wie de spanning ook ineens een flinke sprong maakte. Hun zoon zat daar binnen mogelijk ook al te wachten.
Er waren al wat andere families die hun kindje gingen ontmoeten. Iedereen was opgewonden, nerveus of emotioneel, vooral een combinatie van alle drie. Van onze zoons nog geen teken.

Tao Qi had wat papieren van ons nodig en gaf ons een document om letter voor letter te controleren. Erwin en Sarah zaten er ook net naar te kijken toen er ineens een klein ventje voor hun neus stond, hun zoon Julian. Wat een lief en mooi ventje! Een hele lieve en speelse ontmoeting om Julians vertrouwen te winnen.
Wij keken snel om ons heen of Tim mogelijk ook al was gearriveerd. He jammer, nog niet.

Maar niet lang daarna kwam er een jonge dame binnen met een jongetje die heel veel op de jongen leek waarvan we twee maanden geleden foto's gekregen hadden. Nog even goed kijken...Yes! Dat is 'm!
Tao Qi dirigeerde de vrouw direct naar ons toe en zette hem voor ons neer. Ze overhandigde het fotoboekje en camera die we opgestuurd hadden, samen met een fotoboek van het weeshuis zelf (vol met geweldige foto's van Tims verblijf daar). Jan bracht z'n camera in stelling en schoot er op los.
We gingen voor hem zitten en wilden hem het liefste direct vast houden en knuffelen, maar we wilden hem niet laten schrikken. Hij stond daar even helemaal verloren en alleen voor ons, z'n begeleider had even expres afstand genomen, maar hij zocht haar. Hij begon zachtjes te huilen en Janneke pakte hem toen op.
Hij ontweek oogcontact en bleef om zich heen kijken. Zoeken.
Na 10 minuutjes ontdooide hij en nam hij een koekje van Ben aan. Wat een lieve grote broer is Ben! We waren zo trots op hem! Hij is heel zorgzaam en wil Tim knuffelen. Tim is er nog niet klaar voor. Na een paar minuutjes durven we het aan om hem in papa's armen te geven. Wat ik toen voelde is niet te beschrijven. Mijn tweede kleine vent in mijn armen.

Nog steeds vindt Tim het maar niks. Maar het gaat steeds beter. Na een paar minuten zorgt Tim zelf voor de doorbraak; hij wijst naar een speelpaardje en maakt een geluidje. Ik breng hem er naar toe en zet hem er voor. Hij kan al heel goed staan en stapt zelf op het paardje af. Gooit z'n beentje er over en alles is ineens goed.

We gaan bij hem zitten en voor ons gevoel waren we met onze zoons even helemaal alleen in die zaal. Wat een geluk. Maar er waren nog meer dingen te doen. De papieren moesten ingevuld worden. Ook niet onbelangrijk.
Janneke nam hem over en ik heb de papieren ingevuld. Handtekeningen er onder, vingerafdrukken erop en alles voor m'n gevoel in 10-voud moeten herhalen.
We konden nog vragen stellen aan Tims begeleider, wat hij wel/niet leuk of lekker vond, hoe zijn dagroutine was, of ze meer kon vertellen over de eerste paar dagen van zijn leven. Te veel voor een kort gesprek. Het kon nog wachten tot het bezoek aan het weeshuis later deze week. Daarna vertrok de vrouw zonder nog contact te maken met Tim, het zou te emotioneel voor hem(n) zijn.

Het viel me op dat Tim geen luier om zijn buik had voor zijn stoma. Tussendoor had ik al kort gespiekt en dacht ik dat ze het tijdelijk afgeplakt hadden. Maar later nog eens goed gekeken en wat blijkt: zijn stoma is al opgeheven! Wat ik zag was het flapje van zijn normale luier. Hij heeft de operaties al gehad. Dat was een verrassing voor ons, dat stond niet in het dossier, maar is waarschijnlijk ook niet in de laatste 2 maanden uitgevoerd. In China verbaas je je dagelijks over dingen ;-)
Wat fijn dat hij de operaties al achter de rug heeft. Hopelijk in Nederland alleen nog kijken of alles in orde is.

Al het papierwerk was na weer een korte speelronde in orde en we vertrokken naar ons hotel terug. Jans camera is bijna vol;-)

In het hotel naar onze kamer gegaan om lekker met z'n viertjes bij te komen. Tim was ineens helemaal op zijn gemak, het voelde zo goed!
Roomservice...shit, geen kaart te vinden. Dan toch maar naar beneden om te lunchen.
Gelukkig was het restaurant nagenoeg leeg. Heerlijk geluncht met z'n vijven. Ben en Tim renden heerlijk rond, elkaar achterna zittend. Zo mooi om te zien.

Na de lunch hebben we Tim op bed gelegd en mocht Ben lekker filmpjes kijken op de Ipad. Ik ging met Jan, Tom en Erwin geld wisselen bij de bank. Morgen moeten we terug naar Civil Affairs terug voor de afronding van het papierwerk en daarna naar de notaris voor de legalisatie. Woensdag gaan we naar het weeshuis.

Vanavond weer heerlijk gegeten. De kinderen waren allemaal druk, goed te begrijpen. Tim heeft een hekel aan groenten, mogelijk heeft hij die nog niet eerder op. Maar het is verder net een behoevend kuiken dat geluiden maakt en naar z'n mond wijst. Hij weet heel goed wat hij wel lekker vindt en zal het desnoods zelf pakken. Wat een duveltje ineens :-)

Zojuist samen in bad geweest. Wat een lol hadden ze!
Nu liggen ze dus naast ons. Twee ventjes in hun bed. Ben werd net even huilend wakker. In de war van wat er vandaag allemaal gebeurd is. Nu gaat het weer. Komt allemaal goed.

Slaap lekker...

Ps later volgen meer hele mooie foto's van Jan, nu eerst degene van mijn Iphone.

• 12 Mei 2014 - 18:37

Sandra:

Kippenvel! Wat een mooi ventje en wat is Ben een lieve grote broer!

• 12 Mei 2014 - 18:42

Wilhelmien Versteeg:

Van harte gefeliciteerd met jullie kleine Tim. Met kippenvel heb ik net jullie verhaal gelezen, hoe bijzonder en wat heerlijk voor het thuisfront dat Marcel alles zo goed kan beschrijven. Je waant je gewoon bij jullie in China!
    Ik wens jullie alle goeds en gezondheid met jullie Tim. Geweldig hoe jullie alles samen met zoveel liefde en zorg oppakken!
    Nogmaals onze gelukswensen , Kees en Wilhelmien Versteeg uit Prinsenbeek

• 12 Mei 2014 - 18:42

Richard:

Brok in mijn keel, kippenvel, superlatieven kom ik tekort.
    Wat ben ik ongelooflijk HAPPY voor jullie!

Geniet!

• 12 Mei 2014 - 19:12

Margriet:

wat een poepie en wat mooi dat hij al geholpen is een grote opluchting had tranen in mijn ogen van het verslag geniet er maar van gr Margriet

• 12 Mei 2014 - 19:18

Mariëlle:

Lieve Marcel,Janneke en Ben,

Van harte met jullie zoontje en broertje Tim.
    Enorm ontroerd het verslag van de ontmoeting gelezen en de foto's bewonderd.
    Wat een enorme verrassing is het dat Tim alle operatie's al heeft gehad.
    Geniet van jullie kennismaking en tijd samen in China en neem lekker de tijd voor jullie gezin!
    Vol verwachting kijk ik alweer uit naar het volgende verslag met foto's....

Liefs en een dikke knuffel, Mariëlle

• 12 Mei 2014 - 19:19

Saskia:

Lieve Janneke, Marcel, Ben en Tim
    Wat een geluk en wat een mooie foto's. Van harte gefeliciteerd met jullie prachtige tweede zoontje en broertje, geniet van elkaar ! Een prachtige ontmoeting en natuurlijk blijven we jullie volgen xxx

• 12 Mei 2014 - 19:48

Nu lekker samen genieten met Ben en opa Jan.
    Proficiat samen. En handig zo'n website Mars, wij genieten lekker met jullie mee op afstand.

• 12 Mei 2014 - 19:48

• 12 Mei 2014 - 19:49

• 12 Mei 2014 - 20:16

Debby De Vries:

Gefeliciteerd met jullie zoontje en broertje, heerlijk dat jullie nu samen zijn.
    geniet van alles en het is geweldig om jullie verslag te lezen.
    Alle goeds toegewenst,
    liefs,
    Debby

• 12 Mei 2014 - 20:17

Fam. Blesgraaf:

Met een brok in onze keel zitten we jullie verhaal te lezen... Gefeliciteerd met het hele mooie ventje. Wat een lekker ding.
    Veel liefs van Sun, Madelief, Walter en Jacqueline

• 12 Mei 2014 - 20:18

Henk En Gerda De Jonge:

Wauw... wat geweldig mooi om jullie voor de tweede keer te mogen volgen op deze geweldige reis naar China. Kippenvel tijdens het lezen! Wat een mooi ventje!
    Heel veel geluk met jullie twee zonen. Ook de groetjes voor opa Jan.

• 12 Mei 2014 - 20:33

(Ome) John:

Een warm en hartelijk welkom Tim bij de familie. Zo te zien en lezen ga jij je prima gaan vermaken met je grote broer en neefjes en nichtjes; ik verheug me nu al op de drukte van de familie bijeenkomsten :-) Jammer dat mama even wat minder lekker was, maar volgens mij ben jij samen met je grote broer het beste medicijn. Het is geweldig nieuws om te lezen dat je al geholpen bent, dat is een enorme opsteker.
    Geniet samen met Ben, papa, mama en oma daar en bereid je voor op een gekke familie, want we zijn helemaal gek van je. Geluk!

• 12 Mei 2014 - 20:35

Arie En Marianne Bijl:

Wat is het bijzonder om jullie op de voet te volgen.Het verslag is heel ontroerend, de foto's
    spreken voor zich. Wat is Tim een prachtig jongetje en hoe leuk is het om hem samen met Ben te zien spelen.Wij wensen jullie nog een mooie en succesvolle afsluiting in China .

• 12 Mei 2014 - 20:50

(Tante) Jolanda:

Lieve lieve Tim, wat fijn dat je je mama, papa, broertje Ben (en opa Jan) eindelijk hebt ontmoet! Wat ben je een mooi, knap, lief ventje. Fijn dat je zo snel op je gemak voelt. Maar wat wil je ook met zo'n lieve papa, mama en broer :-).
    Lieve broer en schoonzus,van harte gefeliciteerd met jullie prachtige zoon. Geniet van alle mooie momenten, wij genieten met jullie mee!!
    Knuffels en kusjes van ons allemaal. En tot snel via skype.

• 12 Mei 2014 - 20:57

Harm En Joyce:

Slik ... Ook hier emotie ... Mooi verhaal en mooie foto's! We zijn enorm blij voor jullie! Liefs ons

• 12 Mei 2014 - 22:14

Marjolein Welvaarts:

Gewoonweg geweldig!!! Gefeliciteerd!!!! Prachtig menneke! Ook zo trots op zo'n grote broer Ben! Geniet ervan!

• 12 Mei 2014 - 23:20

Ruud :

Woaw... Mooi mooi mooi... En wat knap geschreven! Mensen geniet met zijn viertjes (vijfjes). Tot snel.

• 12 Mei 2014 - 23:56

Marieke En Eibert:

Wat bijzonder om dit van zo dichtbij mee te mogen maken! Dat jullie dit alles op deze manier met ons willen delen. Zo lief zoals jullie over klein Tim vertellen. Over zijn verwarring en jullie begrip en liefde! Heel mooi! En wat lijkt Ben groot vergeleken bij zijn kleine broertje! Super gefeliciteerd met jullie tweede zoon en broertje! Ook wij zijn heel blij voor jullie!
    Dikke kus

• 13 Mei 2014 - 08:54

Arthur, Sarah, Kick, Jet & Lot:

Wauw! Wat een prachtig verhaal! Gefeliciteerd met jullie Tim! Die foto in het restaurant waarop hij naar Janneke kijkt is zó lief!! Geniet van jullie mooie mannetjes!

• 13 Mei 2014 - 09:57

Geert En Gerry:

Hallo allemaal,
    proficiat met Tim, wan schön menneke! Wij sluiten ons helemaal aan bij wat er allemaal al geschreven is, wat een fanclub hebben jullie!
    We kunnen niet wachten om hem te zien. Nu lekker genieten van China en dan fijn naar huis.
    Heel veel groetjes en een dikke knuffel van ons allemaal.
    Geert en Gerry

• 13 Mei 2014 - 11:00

Marianne:

Tjonge, wat een lieve reacties allemaal. Je hebt het dan ook allemaal prachtig opgeschreven Marcel.
    Ik geniet aan de zijlijn aan alle kanten mee. De filmpjes die jullie sturen, allemaal zo leuk en ik kijk ze de hele dag door. De sms-jes en watsapjes. En wat is die Tim een prachtmenneke, zoals mijn zus hierboven zegt. Wat een bof dat hij al geopereerd is en dat dit allemaal al goed gaat. Leuk dat hij al zo snel gehecht is aan 'Brammetje, de beer' . En Ben, zo lief voor zijn kleine broertje. Opa, die op zijn knieën door de gang van het hotel kruipt met Ben boven op zijn rug. Tim die dit allemaal met verbazing staat te bekijken...jongens wat had ik dit graag allemaal willen zien..;-) regel daar maar snel de paperassen en kom zo snel mogelijk terug. Er wordt naar jullie uitgekeken.
    Hier gaat alles goed. Mijn jas wordt niet droog, steeds weer met de hondjes uit in de regen.
    Liefs, oma Mar.

• 13 Mei 2014 - 14:29

Sandra:

Wow! Wat mooi om te lezen en prachtig om de foto's te zien! Gefeliciteerd met jullie prachtige gezin! Geniet ervan en veel geluk! :-)

• 13 Mei 2014 - 15:00

Harm & Joyce:

... zeg dat genoeg?!
    Brok ik onze keel, van enorme blijdschap voor jullie! Het is jullie enorm gegund. Tim en Ben zijn 2 bofkontjes met jullie als pappa en mamma! Geniet van elke minuut samen :)
    Dikke knuffel,

• 14 Mei 2014 - 09:46

Marjolein:

Dag mooi gezinnetje,

Met een glimlach en toch ook een traan jullie verslag gelezen waarin jullie blijdschap en geluk vanaf spat.
    Fijn dat het goed gaat met Tim en met grote broer Ben. Geniet er samen van en we hopen jullie snel weer te zien. Dikke kus van Fay en lotte aan de mannen. Gr. Guido en marjolein

Dag mooi gezinnetje,

Met een glimlach en ook een traan lees ik jullie mooie verslag waar het geluk en blijdschap vanaf spat. Wat fijn dat het goed gaat met Tim en natuurlijk grote broer Ben. Geniet er samen van en we hopen jullie snel weer te zien. Dikke kus van Fay en Lotte aan de mannen en groetjes van Guido en marjolein.

• 14 Mei 2014 - 18:06

Marianne:

Daarnet heb ik de laatste nieuwe foto's gekeken.
    Tjonge wat een belevenis. Vanmiddag heb ik jullie weer op skipe gezien. De verbinding was zo slecht dat we wel twintig keer opnieuw opgestart hebben maar het was de moeite waard. Wat hebben jullie het leuk (en druk) zo met z'n allen. En wat een heel ander manneke dan Ben toen was. Des te leuker.
    Geniet nog lekker, knuffel voor de mannekes,
    Oma Mar

• 14 Mei 2014 - 18:22

Nanny Notten:

Lieve trotse ouders
    Wat een prachtig reisverslag maken jullie. Ik was erg ontroerd bij het lezen ervan. Niet origineel: kippenvel!
    Van harte gefeliciteerd met jullie nieuwe zoon. Wat een mooi ventje! Maar dat had ik al gezien op de eerste foto die een trotse aanstaande oma Marianne me doormailde.
    Ik wens jullie heel veel geluk en gezondheid met jullie gezinnetje.
    Wat een leuk gezicht die twee mannetjes. De ene al verwesterd en de ander nog zo duidelijk een Chineesje in zijn outfit.
    Fijne tijd nog in China.
    Nanny notten